רישיון יצרן מזון – ליווי ע"י מהנדס מזון בכיר, טכנולוג מזון בכיר 25 שנות ניסיון

מה זה רישיון יצרן מזון ומי מנפיק אותו?

רישיון יצרן מזון הוא מסמך שכל עסק בתחום המזון נדרש להחזיק ובתוקף.

מדובר במסמך המחייב עמידה בחוקים, סטנדרטים ותקנות, שעוברים עדכונים מתקופה לתקופה.

רשיון היצרן הינו חלק קריטי מרישיון העסק. הרישיון משלים את הגורמים הרגולטוריים האחרים הרלוונטיים לרישיון העסק, הכוללים את אגף הנדסה ברשות המקומית, כיבוי אש, ולעיתים גם איכות היסביבה.

רשיון יצרן מזון הוא מסמך שמנפיקים הגורמים המוסמכים, משרד הבריאות. האישור נועד לשמש ככלי למנוע מחלות, זיהומים ובעיות הנובעות מייצור והגשת מזון שאינו ראוי או בטוח לצריכה, ומפקח על כל התהליך מרמת חומרי הגלם, ייצור, אריזה, שינוע, קירור, הפצה, תוויות ושיווק לצרכן.

 מי נדרש לאישור משרד הבריאות, רישיון יצרן מזון?

  • יצרני מזון
  • אולמות אירועים
  • מסעדות
  • מרכזים לוגיסטיים הכוללים אחסון והפצה בקירור והקפאה
  • שירותי קייטריניג
  • בתי מלון ומקומות אירוח המגישים אוכל.
  • פאבים
  • דוכני מזון
  • מזון מהיר

מהן ההשלכות של סוג המבנה לקבלת הרישיון?

תכנון המבנה למפעל, חנות, נקודת מכירה וכדו', הוא קריטי בקבלת הרישיון. המבנה חייב לעמוד בכל דרישות, תשתיות, נהלים לעסק בתחום ייצור מזון. לכן יש צורך בהגשת תוכניות אדריכליות שיעניקו מענה מקצועי וטכני לדרישות הקפדניות בכל הקשור באטימות המבנה ושלימותו, כולל רצפה, תקרה וקירות, סביבה חיצונית, שיפועי ניקוז ותעלות לשפכים, פינוי פסולת, חלוקת חללי העבודה, תזרים הייצור, העמדת ציוד ומיכון, קיום תנאים סניטאריים לעובדים, מחסנים, אוורור, איחסון בקירור, ויכולת להוציא סחורה באופן שאינו פוגע באיכותה.

תוכנית החלוקה, ההעמדה של הציוד, חלוקת החללים, ניקוז וכדו' מוצגים בסקיצות (גרמושקה) עם פירוט רב.

תוכנית סניטארית נדרשת בחתימת מהנדס אינסטלציה כחלק מהרישיון.

מטרת העסק, מה מתוכנן לייצור בעסק, אופן הפעולה ופקטורים נוספים מוצגים באופן מקצועי בפרשה הטכנית, שהוא המסמך המשלים החיוני לסקיצות האדריכליות ולפרשה סניטארית, לקבלת רישיון יצרן.

מהם השלבים המקצועיים לקבלת רישיון יצרן?

7 שלבים אסטרטגיים, אנו מכנים אותם בשם "שבעת הכוכבים" לקבלת הרישיון המיוחל.

שלב ראשון- פגישת היכרות עם בעלי העסק, יצרני מזון, בעלי מסעדה, בעל גני אירועים, בעלי מסעדות למזון מהיר כגון שווארמה, פלאפל, פיצה וכו.

בפגישה, מהנדס מזון או טכנולוג מזון מטעם פרוסולב מקיים תחקיר בו מבררים מהו אופי העסק, המוצרים, טכנולוגיות הייצור והמיכון, כמות עובדים, תשתיות נדרשות, אופי הפסולת והאשפה, סוגי חומרי גלם ואריזה נדרשים, גודל מלאי נדרש של חומרים ותוצרת גמורה, בכדי לאפיין את אופי המבנה וכו'.

שלב שני– בחינת מבנה ברמת התכנון, עבור עסקים שנמצאים טרם בנייה (או הרחבה של מפעל), או כאלו שקיים מבנה אופציונאלי והם לפני חתימת הסכם שכירות וגם כאלו שהמבנה כבר בבעלותם. הבדיקה כוללת את התאמת המבנה והאופציות למימוש תשתיות עבור כלל ההיבטים שצויינו לעיל בהתאם לתקנות ולחוקים הרלוונטיים. ברמת התכנון מדובר במתן ההיבט המקצועי והכוונה לכלל הגורמים המעורבים בבניית המבנה, כולל קבלן ביצוע, תשתיות נלוות, אינסטלציה, אוורור ומיזוג, חשמל וכדו'. כמוכן נדרש לקחת בחשבון את תקני האיכות לאחר הבדיקה הוצאת דוח פערים ודרישות, ותכנון תרשים ראשוני עבור החללים השונים בחלוקה של העסק.

שלב שלישי– תוכנית יישומית תפעולית. הכנת תיק עבודה להגשה לחוות דעת מקדמית במשרד הבריאות. הנושא דורש סקיצה או גרמושקה מפורטת. כמוכן פרשה טכנית מלאה.

שלב רביעי– הגשת החומר המקצועי לחוו"ד מקדמית למשרד הבריאות. בימים כתיקונם המפגש נעשה פיזית בו המהנדס או טכנולוג המזון מציג את המידע המוצג בסקיצה תוך כדי פירוט התהליכים המתוכננים לביצוע, תוך דגשים על מתן מענה לבטיחות המוצר בייצורו במתקן ועמידה בכלל התקנות והחוקים הנדרשים. לעיתים קרובות ישנן הערות של משרד הבריאות ומבצעים התאמות בהתאם.

שלב רביעי– אישור עקרוני של משרד הבריאות הנותן את האור הירוק להתחיל בביצוע פיזי של העבודות.

שלב חמישי– שלב הביצוע – הקבלנים המבצעים, מהתחומים השונים נכנסים לעבודה. מהנדס המזון או טכנולוג המזון מגיע לאתר ל-2 מטרות מרכזיות. א. לוודא כי הביצוע חופף לתוכנית שהוגשה. ב. לתת מענה לתקלות ובעיות שצצות תוך כדי ביצוע ונדרשים התאמות ושינויים על מנת שהשינויים יהיו עדיין תואמים את התקנות והחוקים וימשיכו את התפיסה המקורית של התכנון.  

כאשר ישנם שינויים נדרש לעדכן אותם בגרמושקה ובמקביל בפרשה הטכנית.

שלב שישי- עדכון משרד הבריאות כי המלאכה הסתיימה והזמנתם לביקור במקום, כאשר המערכות השונות פעילות, כולל בקרים שונים ומיכון. צוות ממשרד הבריאות מהמחוז הרלוונטי למיקום העסק מגיע ומבצע סיור מקיף כולל בדיקת המסמכים שהוגשו או עברו שינויים.

 שלב שביעי– קבלת רישיון יצרן ממשרד הבריאות.

מהו תוקפו של רישיון היצרן?

משרד הבריאות לרוב נותנים רישיון יצרן לתקופה של 3 שנים. ייתכן לעיתים גם עם התניות או לתקופה קצרה יותר, כל מקרה לגופו.

הרישיון הינו עבור קבוצת המוצרים שהעסק הגדיר. ככל שנדרש והעסק מעוניין לייצר ולהכין מוצרי מזון נוספים שונים, אנו מלווים את ה

המוטו שלנו בתהליך הוא שאיפה לביצוע מיטבי אך במינימום תקציב, משאבים וזמן, ומקסימום תועלות ותמורות, לא רק בהיבט החוקתי אלא גם ייעולית תפעולית בעת פעילות העסק, וגמישות לגדילת העסק אם יידרש בעתיד.

מהי הפריסה הגיאוגרפית לשירותי חברת פרוסולב?

צוות מהנדסי המזון / טכנולוגים למזון שלנו מעניק שירותי הוצאת רישיון יצרן מזון בפריסה ארצית מדן ועד אילת.

פרוסולב רישיון יצרן מזון הכל תחת קורת גג אחת – כולל שירותים משלימים

one stop shop, מגוון פתרונות לליווי לקבלת רישיון יצרן מזון, ליווי ע"י מהנדס מזון בכיר/ טכנולוג מזון בכיר- 25 שנות ניסיון. בנוסף ייעוץ טכנולוגי ורגולאטורי

  • מתווה עסקי– איפיון שוק, איפיון צורכי קהל יעד, יתרונות, חסרונות, יעדים, המצפן להגשמת היעדים, סיכונים, סיכויים, מתחרים
  • מתווה תכנון – אופי המבנה/ חלל, תרשים זרימה קבלת סחורה, אחסנה, ייצור, שינוע, ייעול תהליכים, סביבת עבודה מיטבית, תקנים
  • הגשת רישיונות יצרן– ניסיון, מיומניות קשרים מול הלשכה במשרד הבריאות, וכו

פגישה ראשונה לייעוץ והכוונה ללא תשלום, ניתן לפנות אלינו ישירות לטלפונים הניידים גיא טובי, מהנדס מזון בכיר 0505679010, ארתורו גייפמן טכנולוג מזון בכיר 0544253809.